Digistudies

“Digistudies” is een e-learningplatform dat korte, toegankelijke uitlegvideo’s produceert voor middelbare scholieren.

Het idee is van oprichter Micha Proper, en kwam voort uit zijn eigen periode op de middelbare school. Hij zag om zich heen dat ‘leren uit boeken’ door velen als saai gezien werd, maar ook dat er veel leerlingen waren met concentratieproblemen (Ad(h)d) of leesstoornissen (dyslexie) met leerproblemen als gevolg. Video’s bleken de perfecte uitkomst te bieden.

Organisatie

  • update_thumb_MXPMicha Proper
    Founder/directeur

    Toen ik op de middelbare school zat had ik een enorme hekel aan het lezen van lange teksten, net zoals veel andere leerlingen. In mijn examenperiode bracht ik (met mijn mede-leerlingen) veel tijd door op YouTube ter afleiding. Gek genoeg bestond een goed educatief kanaal nog niet. Toen is mijn missie ontstaan: goede, kwalitatieve uitlegvideo’s maken voor middelbare scholieren.

  • update_thumb_HAHans Agtereek
    (Financiel) Directeur

    Tijdens mijn studie Economie (UvA) werkte ik parttime als huiswerkbegeleider op een middelbare school. Mijn passie voor ondernemerschap en innovatie in het onderwijs bracht mij bij Digistudies. Ik heb met mijn eigen ogen gezien wat audiovisuele ondersteuning kan doen voor scholieren en geloof er dan ook in dat wij met Digistudies hulp kunnen bieden aan leerlingen van de middelbare school.

  • update_thumb_RogierRogier Proper
    Adviseur & Redacteur

    Ik ben oa oprichter van het bedrijf Doctor Proctor Scripts, ‘Eerste Nederlansche Scriptfabriek’, waar mede de succesvolle tv-soap GTST werd geconcipieerd. Tekst en beeld zijn mijn passie. Digistudies adviseer ik bedrijfsmatig, maar ook inzake de tekst en opbouw van de video’s.
    Dat ik als vader van Micha in zijn dienst mee mag doen, ervaar ik natuurlijk als een groot geluk.

  • update_thumb_BASBas Huijben
    Visueel vormgever

    Na mijn opleiding aan de Willem de Kooning Art Academy startte ik mijn eigen bedrijf True Pixel, gespecialiseerd in grafische en audiovisuele mediaproducties. Toen ik op het spoor werd gezet van Digistudies sprak het concept mij meteen bijzonder aan. Er viel op dat moment veel te verbeteren aan de video’s. Sindsdien ontwerp ik vele van de filmpjes en coach ik nieuwe ontwerpers en editors.

  • update_thumb_NOelle_2Noëlle Haitsma
    Strategie & Business Coach

    Ik help ondernemers om de passie voor hun missie om te zetten naar een echt gezond en groeiend bedrijf. Micha ken ik al vele jaren en het is mooi zijn bevlogenheid te zien om van Digistudies een groot succes te maken. Ik vind het erg leuk om met mijn ervaring in verschillende eigen ondernemingen en als adviseur en coach, Micha en Hans te ondersteunen en hun snelle ontwikkeling te zien.

  • update_thumb_Yanthe_2Yanthe Zeebregs 
    Marketing manager

    Tijdens mijn studie Media & Cultuur (UvA) ben ik als tekstschrijver en marketing & communicatie freelancer begonnen. Onder andere voor een ICT leverancier binnen de zorg en de foodblog Chickslovefood. Leren en studeren heb ik altijd leuk gevonden, dat Digistudies op innovatieve wijze bijdraagt aan educatie, juist ook van jongeren die het leren minder ligt, maakte mij dan ook direct enthousiast.

Product

“Digistudies” is een bedrijf dat korte, toegankelijke studievideo’s van rond de 7 minuten produceert voor middelbare scholieren. Het blijkt dat, juist in deze digitale tijd, leren uit boeken door hen als buitengewoon saai en achterhaald ervaren wordt. Bovendien blijkt uit onderzoek van de Radboud universiteit te Nijmegen dat leerlingen die leren met video’s gemiddeld een punt hoger scoren (op hun examens).

Twee jaar geleden begonnen we uitlegvideo’s te ontwikkelen op ons YouTube-kanaal. En met succes. Het begon allemaal met één video waarin een examen Frans werd uitgelegd. Dit viel in de smaak, waardoor wij meer video’s Frans zijn gaan maken dat jaar. Langzaam maar zeker groeide Digistudies en inmiddels (ongeveer twee jaar later) hebben wij uitlegvideo’s gemaakt voor alle vakken (Havo/VWO), maar liefst 341.

Dat de video’s gewaardeerd worden blijkt uit de kijkcijfers. Het kanaal heeft ruim 2,2 miljoen weergaven. ‘Leren zonder boeken’ (het mission statement van Digistudies) met korte heldere video’s, heeft de toekomst. YouTube zorgt er dus voor dat Digistudies in korte tijd een grote naamsbekendheid onder examenleerlingen heeft kunnen opbouwen. Het nadeel echter van YouTube is dat het relatief weinig inkomsten genereert.

Daarom is het moment nu gekomen om geplande de overstap te maken naar een eigen Digistudies-platform, waarbij het veel bezochte YouTube-kanaal alleen nog maar als marketingtool benut wordt. Netflix is wat dit betreft onze grote inspiratiebron. Behalve dat we video’s daar in laaggeprijsde abonnementsvorm aan zullen bieden, kunnen we er andere soorten inkomsten mee genereren (zie Verdienmodel).

Het is iets wat al vaker wordt geroepen: educatie is ver onderontwikkeld wat betreft communicatie en technologie vergeleken met andere (maatschappelijke) sectoren. (Zie bijvoorbeeld:https://www.npo.nl/erik-van-muiswinkel-en-jasmijn-kester-willen-het-onderwijs-in-nederland-radicaal-veranderen/27-06-2017/POMS_KN_9567900.) Toch vormt educatie de basis van de samenleving. Goed onderwijs is essentieel in een ideale wereld. Maar wanneer je het aan de leerlingen vraagt, blijkt dat slechts tien procent van hun leraren bij hen in de smaak valt. Wat maakt een docent(e) goed? Gestructureerd, grappig en enthousiast moet hij/zij zijn. Dat is niet iedere docent(e) gegeven. Maar wij selecteren leraren die wel aan deze criteria voldoen, zetten ze voor de camera en filmen deze lessen. Vervolgens zorgen wij er met professionele editors voor dat de beelden uitvoerig ondersteund worden met de juiste visuals.

Uniek

Digistudies is uniek omdat het een platform is dat uitlegvideo’s maakt voor álle middelbare scholieren en omdat het alle vakken covert. Daarmee is het de first (and only) mover in deze branche.

Kanalen die video’s voor één vak aanbieden bestaan wel, en soms met succes, maar als overkoepelend platform met alle vakken voor alle schooltypes is Digistudies de enige.

De waarde van Digistudies ligt dus in het zeer brede aanbod van dusdanig kwalitatieve video’s dat zowel scholieren als scholen en andere educatiegerelateerde instanties niet meer om ons heen kunnen.

Om deze waarde te creëren zal Digistudies zich verder moeten onderscheiden van de concurrentie:

  • Het begint allemaal bij kwaliteit. Elke video voldoet aan een kwaliteitsstandaard, waardoor leerlingen weten dat ze een goede video te zien krijgen als ze op ons kanaal komen. Onze visie is dat er bij het maken van een kwalitatieve uitlegvideo twee essentiële onderdelen zijn die ervoor zorgen dat een video goed gevonden wordt (door leerlingen).
    1. Goede leraren. Een goede videoles kan alleen maar worden gemaakt met een goede docent. Wij werken met een vast team van leraren die door leerlingen aanbevolen zijn.
    2. Editors/Animators. Deze animatoren zorgen ervoor dat alles wat de leraar vertelt, met beeld wordt ondersteund. Zij zorgen dus voor het visuele aspect een video. Wij werken met een vast team van professionele animatoren dat wordt aangestuurd door Bas Huijben (zie organisatie).
  • Daarnaast maakt de compleetheid van het aanbod ons uniek en waardevol. Als (examen)leerling kan je bij ons alle universele onderwerpen vinden waarin wordt lesgegeven op de middelbare school. Er zijn verschillende vergelijkbare studiekanalen op YouTube die zich focussen op één specifiek vak, maar een vergelijkbaar allesoverkoepelend studieplatform als Digistudies bestaat nog niet. Dat maakt ons uniek.
  • Ook is een bepaalde vorm van uniformiteit waardevol voor de consumenten van ons product. ‘Weten waar je aan toe bent’ geeft vertrouwen. Elke video zal in een Digistudies-format worden gemaakt om er voor te zorgen dat leerlingen niet hoeven te wennen aan een compleet andere lay-out of manier van uitleggen en uitbeelden. Terwijl er tegelijk toch genoeg verrassing in de presentatie moet zitten, zodat de stof niet dodelijk saai wordt.
  • De aansluiting die de video’s op elkaar hebben. Het aanbieden van video’s voor alle jaarlagen zorgt ervoor dat je doelgroep niet elk jaar verdwijnt. Leerlingen kunnen namelijk vijf tot zes jaar gebruik maken van Digistudies.